Pomiary w transporcie zbiorowym
Pomiary w transporcie zbiorowym są podstawowym narzędziem do pozyskania danych na temat podróży pasażerów, a przez to uzyskanie niezbędnych danych do:
- racjonalnego planowania systemu transportu,
- optymalnego kształtowania systemu transportu publicznego,
- dostosowania rozkładu jazdy oraz wielkości pojazdów na poszczególnych trasach do rzeczywistych potrzeb pasażerów,
- kształtowania oferty transportowej w nawiązaniu do preferencji mieszkańców,
- uzyskania wiarygodnych danych, które pozwolą na zbudowanie narzędzia jakim jest model ruchu dla komunikacji indywidualnej i zbiorowej,
- kreowania działań na rzecz realizacji Polityki Transportowej,
Sposób gromadzenia danych o liczbie pasażerów:
- system automatycznego zliczania pasażerów w pojazdach
Zainstalowany w pojazdach system wykorzystuje czujniki na podczerwień zainstalowane w drzwiach pojazdu, dzięki którym możliwe jest zliczenie osób poruszających się pod nimi, w przekroju drzwi, określając również kierunek ruchu (wejścia do i wyjścia z pojazdu). Po zakończeniu pracy pojazdu w ramach dnia pomiarowego, dane z systemu zgrywane są do bazy danych, a następnie przetwarzane, weryfikowane pod kątem poprawności oraz gromadzone w formie bazy danych.
- wideorejestracja
W przypadku pomiarów z wykorzystaniem kamer, urządzenia instalowane są na przystankach transportu zbiorowego, a liczba kamer będzie zależna jest od dostępnej infrastruktury, liczby pojazdów mogących zatrzymać się na przystanku oraz konstrukcji układu torowego (np. pętle tramwajowe). W przypadku braku możliwości uzyskania poprawnego obrazu do odczytu z 1 kamery, na przystankach montowanych może być więcej kamer. Następnie zgromadzone dane kodowane są przez obserwatorów albo w sposób automatyczny.
- pomiar za pomocą obserwatorów w pojazdach
W przypadku braku możliwości realizacji pomiaru z wykorzystaniem wyżej wymienionych metod, pomiar realizowany jest przez obserwatorów metodą tradycyjną:
· wewnątrz pojazdu:
obserwator znajdujący się wewnątrz pojazdu w formularzu pomiarowym odnotowuje liczbę osób wsiadających i wysiadających na poszczególnych przystankach. Pozyskane przez obserwatorów dane kodowane są później do formularzy elektronicznych w formacie *.xlsx i bazy danych.
· na zewnątrz pojazdu:
obserwator znajdujący się na zewnątrz notuje napełnienie pojazdów przejeżdżających przez analizowany przekrój drogi. Pozyskane przez obserwatorów dane kodowane są później do formularzy elektronicznych w formacie *.xlsx i bazy danych.
Oprócz pomiaru liczby pasażerów korzystających ze środków transportu zbiorowego zajmujemy się także badaniem charakterystyk przejazdu:
- czas wymiany pasażerskiej - okres pomiędzy otwarciem drzwi pojazdu, a zakończeniem wymiany pasażerskiej głównego potoku pasażerów,
- bufor czasowy – czas między zakończeniem wymiany a zamknięciem drzwi,
- czas tracony – czas, w którym pojazd pozostaje na przystanku po zamknięciu drzwi,
- globalny czas obsługi przystankowej.
Klauzula RODO dla kandydatów.