Ostatnie tygodnie upłynęły pod znakiem wyników w naborach na dofinansowanie w ramach Funduszy Europejskich na Klimat, Infrastrukturę i Środowisko (FEnIKS) w horyzoncie 2021-2027. Z radością, możemy się pochwalić, że dzięki naszym opracowaniom miasta takie jak: Rybnik, Racibórz, Jastrzębie-Zdrój, Gliwice oraz Żory zmodernizują swój system transportu o nowoczesne rozwiązania z zakresu ITS (Inteligentnych Systemów Transportowych), budowę centrów przesiadkowych, czy zakup zeroemisyjnych autobusów.
Wykonane przez nas prognozy ruchu stanowiły kluczowy element studiów wykonalności dla projektów (będących załącznikami do wniosków aplikacyjnych), pozwoliły określić ich efektywność ekonomiczną oraz wpływ na emisje. Wszystkie analizy zostały pozytywnie ocenione przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), co umożliwiło samorządom pozyskanie środków na zaplanowane działania inwestycyjne.
Do zakresu naszych prac należało:
· wykonanie pomiarów ruchu drogowego i zbiorowego na potrzeby kalibracji modeli;
· wykonanie prognoz ruchu w oparciu o modele makrosymulacyjne;
· pobranie wyników prognoz ruchu i przygotowanie danych wejściowych (m.in. prace przewozowe, prace eksploatacyjne) do studiów wykonalności oraz analiz kosztów-korzyści (AKK);
· bieżące konsultacje wyników prognoz;
· bieżąca współpraca z osobami odpowiedzialnymi za analizy AKK oraz oceniającymi materiał w CUPT.
Nasze analizy wykonujemy zarówno na modelach lokalnych, regionalnych oraz krajowych. Wykorzystanie modeli symulacyjnych pozwala na analizę potencjału danego przedsięwzięcia inwestycyjnego w różnych wariantach realizacyjnych oraz horyzontach prognostycznych, z uwzględnieniem zmian w: demografii, zagospodarowaniu przestrzennym, czy sieci transportowej.
Ponadto procedury obliczeniowe zaimplementowane w modelach ruchu pozwalają na ocenę wpływu inwestycji na zachowania mieszkańców obszaru m.in. poprzez ich skłonność do zmiany środka transportu (zmiany podziału zadań przewozowych), skrócenia czasu ich podróży, czy wybierane trasy.
Do obliczeń symulacyjnych wykorzystujemy dedykowane oprogramowanie PTV VISUM, będące wiodącym w zakresie makromodelowania ruchu, a jednocześnie najbardziej rozpowszechnione. Pozwala ono zarówno na symulowanie różnorodnych wariantów rozwoju sieci transportowych zarówno transportu drogowego, jak i publicznego, wraz z pobraniem różnorodnych danych wynikowych oraz ich prezentację graficzną (np. natężenia ruchu, potoki pasażerskie na odcinkach drogowych).